OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

Toyota RAV4 A WD 2.5 Hybrid Executive Business Automaat

Een terreinauto, oh nee, toch een SUV! En dan ook nog eens een hybride. Moet niet gekker worden. Maar dat wordt het wel! Lang geleden reden wij met een RAV, maar dat was toen echt meer een terreinauto en een brandstofslurper. Hoe anders is deze auto. Prachtig vormgegeven en een bijzonder fraai interieur.

Wat is er allemaal gewijzigd in die tijd? Het uiterlijk is fors aangepakt en heeft weer een eigentijdse uitstaling. De veiligheid is naar een hoger niveau getild en de hybride werd geïntroduceerd. De auto heeft een andere, optisch bredere, neus gekregen. De daklijn en zijlijn in de flanken komen aan de achterzijde naar elkaar toe.

Wij reden in een parelend witte auto en hebben die toch nog redelijk wit kunnen houden. Vooral als de zon er op schijnt is het een feest, maar daar heb je in de auto geen last van. Als je in de auto rijdt vallen wel de gebruikte materialen op. Ook het dashboard heeft een luxe uitstraling. Het is echt een luxe auto geworden. De bestuurdersstoel is elektrisch instelbaar, maar de bijrijder mag dit met de hand doen. Vreemd. Ook vreemd dat de diepte-instelling van het stuurwiel wat aan de korte kant is. Zijn we van Toyota niet gewend.

Voorin heb je alle ruimte, maar achterin valt vooral de hoofdruimte tegen. Onder de achterbank zitten de accu’s en dat kost niet alleen hoofdruimte, maar zorgt er ook voor dat de laadruimte niet vlak is als de achterbank wordt neergeklapt. Dat inklappen gaat overigens wel heel erg eenvoudig en snel.

Het grootste nieuws komt uiteraard van de hybride-aandrijving. Onze auto wordt aangedreven door een 2.5 liter viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren. Geen geneuzel met plug-in, want dat gaat al snel leeg en dan rijd je weer op bezine. Toyota gebruikt elk stukje energie (remmen, uitrollen) om de accu’s bij te laden. En als je weinig ‘gas’ geeft rijdt de auto gewoon elektrisch. Op het display kun je zien welke motor wordt in- of uitgeschakeld. En moet je even inhalen of een stevige helling op, dan reageert het systeem door alle motoren in te schakelen.

Met de vierwielaandrijving kun je net even wat langer buiten de geplande wegen rijden. Maar het is geen terreinwagen. Op de geasfalteerde wegen rijdt de RAV4 prima, helt nauwelijks over en verbruikt opvallend weinig benzine.

Plus:

In- en uitstap

Voorstoelen

Snel extra laadruimte (niet vlak)

Geen tildrempel

Stilte en comfort

Brandstofverbruik

Net voor kleine voorwerpen in de bagageruimte

Achterklep elektrisch

Ruimte achterin

Min:

Lengte zitting

Extra laadvloer niet vlak

 

Bruikbaarheid voor niet-gemiddelde bestuurders

XT (tot 200 cm)       ++!

XXT (tot 220 cm)     +

XXL (zwaarlijvig)      ++!

Tags:

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *