OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynmic Automaat

Het eerste model dateert uit 1997, het jaar dat Uniform werd opgericht. Uniform ontwikkelde zich en ook de Prius deed dat. Dit jaar bleken de ontwerpers een hinderlijk pookje van de versnelling eindelijk op een logische plaats te hebben gezet, buiten bereik van de knieen. Reden voor ons team om dit model uit de vierde generatie te gaan rijden. Het werd een mooie week.

De door Topgear zou verguisde auto is wat ons betreft goed gelukt. Het wat saaie uiterlijk is vervangen door strakke gevouwen panelen en een opvallend scherpe neus. De instap is bijzonder laag, maar dat komt de wegligging wel ten goede. Het is zeker geen sportauto, maar de wegligging is ongekend goed. En het is stil in de auto, erg stil. Natuurlijk in het begin ook doordat de auto elektrisch wegrijdt.

Het interieur is prachtig en de meters op het dashboard nodigen je uit om de zuinighied van de auto te testen. Als je dat wilt, en dat wilden wij, kun je heel zuinig rijden. Qua uitrusting hadden wij het midden tussen de standaard (Aspiration) en de topper (Executive), maar voorzien van alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die mogen worden verwacht van een auto in dit segment. Maar de climate control is wel heel bijzonder. Het systeem verwarmt of koelt alleen die plekken waar iemand zit. Scheelt weer energie. Het touchscreen werkt heel plezierig en laat ook zien waar de auto naar toe gaat bij het achteruit rijden.

En de hybride-aandrijving is een inmiddels bekend en beproefd (20 jaar alweer) systeem. Benzine en elektromotor communiceren prima en je kunt desgewenst ook zien hoe dat werkt op het touchscreen. Je kunt kiezen voor een normaal, sportief of economisch programma. Ook de remeneregie en als je het gas loslaat wordt gebruikt. Dus “stekkeren” is niet nodig. Opvallend is dat de elektromotor ook op hoge snelheden assisteert en je kunt heel lang elektrisch rijden. En dat merk je vooral tijdens het tanken en soms ook aan andere wegebruikers die sneller willen optrekken. Wij hebben het verbruik volgens fabrieksopgave kunnen benaderen!

Conclusie

Deze Prius is door ons niet te vergelijken met de vorige modellen, maar wel met de huidige hybride auto’s. Op dat punt scoort deze auto erg hoog. Brandstofverbruik hebben we erg laag kunnen houden. Verbruiksindicator daagt je uit tot zuinig rijden!

Het in- en uitstappen is een beperking voor extra lange mensen, maar daar staat weer tegenover dat het voorin goed toeven is als je eenmaal zit. Omdat de batterijen onder de achterbank zitten is de wegligging prima, maar wordt de ruimte achterin, ook door de sterk aflopende daklijn, beperkt.

De veiligheidsvoorzieningen staan op een hoog niveau en dat maakt het rijden in deze auto mede ontspannen.

En het uiterlijk? Dat is een kwestie van smaak. Het team was daarin niet unaniem. Maar oordeel zelf!

Plus:

Uitstekende rijeigenschappen

De zuinigste auto in zijn segment

Voorstoelen en hoofsteunen

Ruimte voorin

Armleuning

Stilte, niet alleen bij elektrisch rijden

Min:

Ruimte achterin

Dikke middenconsole

 

Bruikbaarheid voor niet-gemiddelde bestuurders

XT (tot 200 cm)       ++!

XXT (tot 220 cm)     +

XXL (zwaarlijvig)      ++

 

Tags:

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *