OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

Toyota Auris Hybride

 

Toyota Auris Hybride zijkant DSC_6250

We hebben deze auto al eens eerder ‘aan de tand gevoeld’, maar toen was deze hybride variant nog niet beschikbaar. Toyota heeft al jaren de succesvolle Prius in huis. Door de lage bijtelling wisten ze vele leaserijders naar zich toe te trekken. Maar of dat met de nieuwe Auris ook zal lukken is op voorhand niet te vertellen. Want er zijn meer modellen van andere merken die ook op die markt actief zijn, maar dan wel elk op hun eigen manier.

Toyota heeft de Auris modern vormgegeven. Vooral het dashboard ziet er strak uit. De inmiddels standaard usb-poort werkt prima. En je kunt in deze zuinige auto kiezen om niet eco te rijden. Maar waarom zou je?

Opvallend goede voorstoelen, maar helaas kunnen de hoofdsteunen niet hoog genoeg komen voor lange rijders. De ruimte voorin is opvallend groot. Geen enkel obstakel voor hoofd, voeten en benen.

Achterin is het een stuk minder ruim. Met name de beenruimte is opvallend krap, zeker als er lange mensen voorin zitten. Mogelijk is de grote bagageruimte (met dubbele bodem) daar debet aan.

Leuk weetje is dat deze hybride met zijn lage verbruik en 14% bijtelling zowel interessant voor de privé- als de zakelijke gebruiker is. De CVT automaat zorgt ervoor dat het verbruik laag blijft, ook bij het stevig versnellen. Dat bleek bij het tanken na een week sturen.

Sturen doet de Auris licht, waarbij er rond de middenstand niet veel gebeurt. Bij het inparkeren en de vele rotondes merk je dat lichte sturen het best.

Presteren doen de beide motoren heel goed, waarbij de elektromotor meehelpt bij het accelereren en geheel alléén bij lagere snelheden. Maar dan wel goed op voetgangers en fietsers letten, want die horen ‘m echt niet aankomen!

De achteruitrij-camera (parkeerassistent) werkt prima via het Toyota Touch multimedia systeem met groot scherm. ’s Avonds blijkt de follow me home verlichting heel plezierig. Dat de buitenspiegels inklappen als je de auto sluit scheelt weer in schade door baldadigheid.

Pluspunten

  • Brandstofverbruik
  • Ruimte voorin
  • Voorstoelen
  • Laadruimte

Minpunten

  • Ruimte achterin
  • Hoofdsteunen voorin

Bruikbaarheid voor niet-gemiddelde bestuurders

XT (tot 200 cm)        ++

XXT (tot 220 cm)     +/++

XXL (zwaarlijvig)      ++

Tags:

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *