OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

SsangYong Korando e-XDi20 4WD

 

SsangYong Korando e-XDi20 4WD  2012

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat we in een auto van het Koreaanse merk SsangYong rijden. En dat is mogelijk omdat de import van dit merk van het falliete Kroymans nu zelfstandig vanuit Alblasserdam wordt gedaan. De eerste modellen konden ons in ergonomische zin niet bekoren. Maar de inmidels vierde generatie is veel ruimer geworden. Reden genoeg om deze forse auto aan een rijtest te onderwerpen.

De Korando is een mooie auto geworden. Je ziet de effecten van het inschakelen van een Italiaanse ontwerper duidelijk terug in de details. Elegante stoerheid is mogelijk de beste omschrijving. Binnenin de auto is het iets ingetogener. Prima kwaliteit, maar het dashboard is in feite aan de saaie kant. En de bedieningsknoppen van het centrale display bevat erg kleine knoppen.

De voorstoelen zijn comfortabel en bieden de een prima zitpositie. Helaas is alleen de bestuurdersstoel in hoogte instelbaar. De beenruimte voor achterpassagiers is royaal, zelfs als de bestuurdersstoel maximaal naar achteren is geplaatst. De hoofdruimte is achterin een stuk minder. Lange mensen zullen dus tot de voorstoelen zijn ‘veroordeeld’.

De rugleuning is qua hoek verstelbaar, waardoor je een passieve of meer actieve positie kunt instellen.

We hebben geen enkel vergelijkingsmateriaal t.o.v. van de voorgangers, dus moeten we op het oordeel van enkele collega’s afgaan. Die stellen dat de Korando een ommezwaai is voor SsangYong: “Hij stuurt stukken beter”. Wij merkten dat hij zowel op asfalt, bij hellingen als in het terrein gewoon doet wat hij moet doen. Comfortabel geveerd neemt hij de meeste verkeersdrempels zonder merkbare hinder.

De viercilinder diesel levert 175 pk (360Nm) en doet dat via een 6-bak prima binnen een ruim toerenbereik. De auto is aan de maat qua gewicht. 1.672 kg is toch fors, maar daar merk je tijdens het rijden weinig van. De motorgeluiden dringen vrijwel niet in het interieur door.

Wij reden in de SsangYong Korando Sapphire e-XDi200 4WD (€ 40.952,32)

Transmissie: 6 versnellingen handgeschakeld

Er zijn drie uitvoeringsniveuas: Crystal, Quartz en Sapphire. Wij reden in de laatste, meest complete, uitvoering.

Er is al een Korando voor € 24.990,-

Eigen indrukken:

Zeer ruim voorin. Achterin blijft zelfs redelijk opvallend veel beenruimte over.

Mat in de laadruimte gaat schuiven tegen. Stof en vuil worden door deze eenvoudig schoon te maken mat prima opgevangen. De kofferruimte heeft een dubbele bodem, met daaronder een ware letterkast aan diverse vakjes voor kleine spullen.

Het in- en uitstappen gaat prima, mede vanwege de hoge “zit”. Daardoor ook een goed overzicht rondom.

De brede banden maken dat de auto bij spoorvorming wat gaat zoeken naar het juiste spoor. Ook houdt hij niet zo van snelle bochten. Maar verder is het een prima werkpaard die ook nog eens een sjieke uitstraling heeft. Zeker een aanrader als je de ene keer twee ton moet trekken en de andere keer weer representatief tevoorschijn moet komen.

Pluspunten:

  • Zeer veel ruimte voorin;
  • beenruimte achterin;
  • alle schakelaars vlak weggewerkt;
  • brandstofverbruik.

Minpunt:

  • Gewicht/prijs
  • bij het tanken steekt er een pen uit de klep.

Bruikbaarheid voor niet-gemiddelde bestuurders

XT (tot 200 cm)        ++!

XXT (tot 220 cm)     ++

XXL (zwaarlijvig)      ++

Tags:

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *