OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

Renault Twingo Energy TCe 90 EDC Dynamique

Renault heeft zichzelf overtroffen met dit leuke karretje. Meer binnenruimte dan je voor mogelijk hebt gehouden en ook nog eens lekker uitgerust. Prachtig weer en een linnen open dak, dus big fun! Het blijft een kleine, zuinige en voordelige (v.a. € 10.890,-) auto, maar als je hem in deze uitvoering rijdt (€ 20.831,70) is het voordelige er wel vanaf.

Opvallend is het vele rood in de overwegend witte auto. Speelse elementen aan de buitenkant en wat minder speels aan de binnenkant, tot in het stiksel van de stoelen is deze kleur doorgevoerd. Heel mooi. Onder de kap geen motor, die zit achterin en drijft de achterwielen aan. Net als bij de Smart. De Twingo is dan ook samen met Smart ontwikkeld.

De basis Twingo is al behoorlijk ruim uitgevoerd, maar met de juiste opties is hij op te tuigen als ware het en grotere broer/zus. Daar hoefden we ons bij deze testauto geen zorgen over te maken, want dit is het topmodel voorzien van de meest gangbare opties.

De automatische versnellingsbak met dubbele koppeling voldeed tijdens de vele files tijdens ons gebruik prima.

Audio, navigatie en communiatie is prima geregeld dankzij “R-Link”-systeem. Alternatief is houder voor de mobiele telefoon beschikbaar.

Geen motor voorin betekent meer beenruimte voorin. Achterin is dat alleen het geval als er kleinere mensen voor- en achterin zitten. Bij de promofilm gaat Renault uit van maximaal 1,80 cm lichaamslengte. Door de hoger geplaatste achterbank hebben de passagiers daar minder hoofdruimte. De eenvoudig neerklapbare achterbank vergroot de beperkte laadruimte, maar als je ook de voorstoel plat legt, dan kunnen er zelfs surfplanken worden meegenomen.

Omdat de wielen bij de nieuwe Twingo meer naar de buitenkant zijn geplaatst is het rijden in de bochten heerlijk en worden door de grotere wielbasis korte hobbels minder doorgegeven.

Maar in de stad is de Twingo in zijn element. Een kleine draaicirkel, omdat de motor niet meer in de weg zit. Handig bij de bekende nauwe straatjes of in de parkeergarages. Een laag zwaartepunt door de motor zorgt dat de auto beter in balans in.,

De drie-cilinder motor van onze “TCe 90”, levert 90 pk. Deze motor heeft een kleine inhoud (slechts 898 cc) en maar kent een behoorlijk vermogen dankzij de turbo. De TCe90-uitvoering komt probleemloos met het verkeer mee en dat is voor zo’n kleine driepitter toch opvallend goed. Heb je niet zo’n haast, dan is de eco-modus een optie. De turbo doet het dan iets rustiger aan en verbruikt daardoor minder brandstof.

Plus:

Ruimte voorin

voorstoelen

uitrusting

drempelloze laadruimte

linnen schuifdak

rijden/brandstofverbruik

fun!

Min: 

Stoel RV niet in hoogte instelbaar

Geïntegreerde hoofdsteunen

Beenruimte achterin

 

Bruikbaarheid voor niet-gemiddelde bestuurders

XT (tot 200 cm)       +

XXT (tot 220 cm)     +/±

XXL (zwaarlijvig)      ++

Tags:

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *