OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

Renault Talisman Initiale Paris dCi

De meest statige auto die we de afgelopen jaren hebben gereden. Wat is dit een luxe, ruime en comfortabele auto. En een beetje Nederlands, want ook deze auto werd door Laurens van den Acker ontworpen. Geen auto voor jongeren die een snelle auto zoeken, want datis deze Talisman zeker niet. Is het dan een gemoedelijke auto? Nee, dat nu ook weer niet. Maar hij heeft een uitstraling die meer past bij de persoon die al een carière heeft opgebouwd en dit wil laten zien. Bij Renault keuze genoeg.

De buitenkant oogt fors met lange vloeinde lijnen. Grote zware portieren en een forse voorkant. En en enorme bagageklep met daaronder een immense bagageruimte. Ingetogen zou je het kunnen noemen. In de week dat we reden in elk geval veel bekijks gehad. Deze “Initiale Paris” uitvoering ziet er dan ook, mede door zijn bijzondere meertonen lak, gelikt uit. En van binnen is het zeker nog fraaier.

Binnen is de ruimte voor de mensen voorin ruim voldoende. Ruim bemeten voorstoelen met airco en hoofdsteunen die ruim instelbaar zijn. En je kunt ook nog eens de lengte van de zitting instellen. Net boven het stuurwiel wordt belangrijke info op de voorruit geprojecteerd. O.a. snelheid en waar het navigatiesysteem je heen wilt laten gaan. Het dashboard is overzichtelijk met weinig knoppen en op het grote display in het midden stel je de auto in op jouw voorkeuren. En er is veel keuze.

Rijden is zeer comfortabel en veilig, mede dankzij het Active Emergency Braking, Safe Distance Warning en Blind Spot Warning. Maar ook het Visio Systeem® dat meekijkt met behulp van een camera aan de bovenkant van de voorruit. Het systeem heeft drie functies:

Verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing; Lane Departure Warning en grootlichtassistent. Het Visio Systeem® stemt de verlichting van de auto af op de verkeerssituatie. Als je de bebouwde kom inrijdt of op een tegenligger stuit, wordt automatisch van grootlicht op dimlicht overgeschakeld.

Active Emergency Braking System (AEBS)

De automatische afstandscontrole geeft een waarschuwing als u de voorligger te dicht nadert, ook al rijd je niet op cruise-control. Als je geen actie onderneemt of niet hard genoeg remt wanneer het systeem detecteert dat er risico op een botsing bestaat, wordt het Active Emergency Braking System automatisch geactiveerd om een botsing te voorkomen.

Conclusie

Een comfortabele en veilige auto met een prachtige uitstraling die de inzittenden voorin veel te beiden heeft. De aflopende daklijn zorgt ervoor dat achterin de hoofdruimte wat tegenvalt. De in lengte instelbare zitting missen in veel auto’s. Hier is daar wel aan gedacht. Vooral de vroegtijdige waarschuwing voor naderende aanrijdingen bevalt ons prima. Opvallend is ook dat de lange bestuurder ook van de head-up display gebruik kan maken. En als verder alleen de in- en uitstap voor de lange bestuurder wat tegenvalt kun je spreken van een auto die volledig aan de verwachtingen voldoet. Maar nèt niet voldoende om de begeerde OpMaat Award te winnen. Die gaat naar verrassende winnaar van een ander merk

Plus:

Voorstoelen met airco + hofdsteunen en zitlengte instelling

Groot display

Comfort met een grote C

Uitrusting

Enorme bagaeruimte

Stilte

Head-up display ook voor lange bestuurder zichtbaar

Min:

In- en uitstap

Hoofdruimte achter

 

Bruikbaarheid voor niet-gemiddelde bestuurders

XT (tot 200 cm)       ++!

XXT (tot 220 cm)     ++

XXL (zwaarlijvig)      ++!

 

Tags:

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *