OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

Renault Mégane hatchback Energy dC1 130

Niet echt een onbekende uit de Renault stal. Eigenzinnig en comfortabel. En nu dan het vierde model van dit merk dat volledig nieuw is. Eenheid in ontwerp en productie door het modulaire platform (CMF) waar ook de Espace, Kadjar en Talisman vanaf komen, maar toch heeft de Mégane een geheel eigen gezicht. Ontwerpbaas Laurens van de Acker heeft ook op dit model zijn visie losgelaten. En met succes. Een model voor de grote aantallen. Dus iets minder extravagant. Maar de fraaie kleuren spatten van de auto;’s af. Wij reden in een Rouge Flamme uitvoering, ruim voorzien van opties en met de 130 pk sterke dieselmotor. Samen met de 6-bak een heerlijke combinatie. Stil, zuinig en ruim voldoende vermogen.

De Mégane is lager en breder geworden, maar doordat de wielbasis is vergroot t.o.v. het vorige model, valt de binnenruimte ons niet tegen. Achterin helaas wel, maar dat is zeker niet uniek te noemen. En alles is tot in detail op hoog niveau geregeld. Zachte materialen, prachtig afgewerkt leer, groot display en sfeerverlichting (uitschakelbaar) zijn prima keuzes. Alleen de hardheid van het brede middenconsole had wat minder gemogen of schuiner zijn afgewerkt. Vooral lange mensen hebben daar last van.

Opvallende zaken zijnn de adaptieve cruise-control (heel prettig bij druk verkeer) en de dode hoek waarschuwing. Verkeersbordenherkenning is plezierig maar werkt niet feilloos, zeker bij die 120 km/u met onderborden. De tijden worden niet herkend. Maar het is natuurlijk wel een hulpmiddel!

Achter het stuur valt de zitpositie op. Prima stoelen en hoofdsteunen die ruim voldoende instelbaar zijn. Vóór je zie je een toerenteller met in het midden de snelheid digitaal. Links en rechts de brandstofmeter en de temperatuur. Lekker rustig aan je ogen.

Rijden is heel ontspannend door de rust in de auto en de toegenomen wielbasis. Het in- en uitstappen is ook weer ruim voldoende. Achterin wordt het wat minder. Maar voorin zijn grote afstanden comfortabel te over bruggen. Komt ook door de grote stilte en dat ondanks de dieselmotor. Rijwind en bandengeluiden hoor je beter, maar da nook opo de achtergrond. Gelukkig, want deze Méganis uitgerust met een prima werkend Bose geluidssysteem.

 Plus:

Voorstoelen en hoofdsteunen

Hoofd- en beenruimte vóór

Motorvermogen icm eco

Comfort

 

Min:

Aflezen head-up display voor lange bestuurders

Hoofd- en beenruimte achter

Tildrempel bagageruimte

 

Bruikbaarheid voor niet-gemiddelde bestuurders

XT (tot 200 cm)       ++

XXT (tot 220 cm)     +

XXL (zwaarlijvig)      ++!

Tags:

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *