OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

Renault Espace Energie TCe 200 EDC Initiale Paris

Een hele mond vol voor een bijzondere auto. In 1984 kwam de Espace als een luxe busje op de markt. Wat hoekig, maar lekker ruim en zeer comfortabel. Nu dan een compleet andere auto onder dezelfde naam. Grootste verandering is niet aan te geven, het is een totaal andere auto geworden. Qua ruimte is het een stuk minder, maar qua comfort en uitrusting is het een wereld van verschil.

De nieuwe Espace is even lang als de vorige grote uitvoering. Door de hogere vloer en het lagere dak is vooral de zithoogte afgenomen. De beenruimte achterin is evenwel zeer comfortabel. Voorin is dat voor de zeer lange bestuurder in de evenwel zeer comfortabele vorstoelen iets minder. Meestal is dat andersom.

Opvallend is de bijzondere “dashboardlade” op. Je hoeft geen duik meer te makenn inhet “vooronder”.

Het dashboard is voorzien van een “zwevende middenconsole”. Reden waarom we eerst een uitleg kregen alsof je een total nieuwe computer koopt. Maar niet ten onrechte. De meeste functies worden via dit prima bedienbare paneel bediend.

Omdat de Espace het topmodel van Renault is, is onze auto voorzien van alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die inmiddels gangbaar zijn. Een head-up display, met o.a. de snelheid, geen klokken maar een beeldscherm naar keuze, een Bose audiosysteem, drie gescheiden airco-zones, parkeerzones aan de vóór-, zij- en achterkant, elektrisch bediendbaar panoramisch glazen schuif- en kanteldak en diverse packs.

Rijden in de auto is zoals je mag verwachten van de Espace. Voldoende prestaties, comfortabel en dat komt zeker ook door de geheel nieuwe automaat met dubbele koppeling. Deze voelt je amper schakelen. Je hebt keuze uit een aantal opties, waarvan wij de comfort modus erg aangenaam vinden. En de brandstofconsumptie houd je dan ook beter onder controle. Opvallend is wel de vierwielbesturing. En dan geen AWD, maar meesturende achterwielen. Stabiel in de bochten en in krappe ruimtes een kleinere draaicirkel.

Plus:

voorstoelen

panoramadak

in- en uitstap

rijdende computer (alles instelbaar op scherm)

adaptieve cruise control

anti-verblindingslichten (dimmen automatisch)

binnenverlichting tot achterin in de vooraf ingestelde kleur

Min:

voor de extra lange benen is er voorin wat beperkte ruimte

hoofdruimte achterin

 

Bruikbaarheid voor niet-gemiddelde bestuurders

XT (tot 200 cm)       ++

XXT (tot 220 cm)     +/++

XXL (zwaarlijvig)      ++

Tags:

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *