OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

Mercedes-Benz A e-cell

Mercedes-Benz ontwikkelde op basis van de A-klasse haar eigen oplaadbare auto. En Nederland kreeg 100 exemplaren toegewezen en daarvan hebben wij er één gereden. Het is een bijzondere rit geworden.

De A-klasse had al bij de introductie een sandwich-bodemplaat, waardoor het hoogte-verschil tussen stoelzitting en pedalen al minder dan gebruikelijk is. Maar daardoor is er wel ruimte voor een heleboel eco-zaken als accu’s, brandstofcellen en nog veel meer. In deze auto zijn dat accu’s. Deze accu’s zorgen ook nog eens voor een prima wegligging vanwege het lage zwaartepunt. Maar ze verlagen ook het laadvermogen met zo’n 200 kg. Qua ruimte en comfort zijn er geen verschillen met de ‘gewone’ A-klasse. In de kofferruimte zie je geen reservewiel, maar (naast een bandenreparatieset) twee laadsnoeren. Eén voor een laadpaal en één voor een gewoon stopcontact.

Het grootste voordeel van elektrische auto’s is de rust als je rijdt. Maar de beperkte reikwijdte en de laadtijd van de accu’s doet dat gevoel weer teniet. “Even tanken” is er niet bij, want je moet echt plannen als je gaat reizen. Voor gebruik in de stad of stedelijke omgeving is het evenwel een ideaal vervoermiddel.

In de praktijk blijkt dat het laten uitrollen, waardoor je het remmen tot een minimum beperkt, de actieradius positief beïnvloedt. Dat zie je op de meters voor je, waar je het actuele energieverbruik kunt aflezen, dan wel de regeneratie van de energie bij het remmen. De powermeter laat zich aflezen als een brandstofmeter.

Als je niet gewend bent om elektrisch te rijden kom je tot verrassende ontdekkingen. De auto reageert bij vrijwel elke snelheid heel direct op het gaspedaal. Je rijdt bij de verkeerslichten bijna iedereen zoek, waarbij het motorgeluid minimaal is, maar het energieverbruik maximaal’ Het geluid van de banden en rijwind vallen daardoor des te meer op.

Het opladen

Bij gebrek aan een laadpaal thuis rollen we de kabelhaspel uit en denken de haspel onder de auto kwijt te kunnen. Dat lukt dus niet en blijft de haspel onbeheerd naast de auto in de regen staan. Maar gelukkig is de auto en de laadkabel af te sluiten. Voor 100 km reikwijdte is rond de 8 uur laadtijd nodig. Gelukkig wonen we niet te ver bij de importeur vandaan, dus is een lange nacht voldoende voor onze ritten. Opvallend en zeker leerzaam is de verbruiksmeter, die genadeloos aangeeft dat een helling of het inschakelen van de airconditioning, ruitenwissers en verlichting energie kost. En dan is het continu aanwezige angstduiveltje dat je op die energievoorraad wijst. Achteraf totaal onnodig, maar je hebt daar wel last van.

Conclusie

Deze elektrisch A-Klasse kent weinig concessies. Op de bagageruimte na is hij één-op-één vergelijkbaar met de versie met conventionele motor. De rijeigenschappen zijn naar onze mening beter dan die van een conventioneel aangedreven A klasse. Vooral in de stad merk en waardeer je de stilte in de auto. Evenwel is die stilte voor voetganger en slechtzienden een risicofactor. Daar moet je je als bestuurder goed bewust van zijn.

Pluspunten:

– Totale ruimte voor;

– stoelen voor;

– stilte.

Minpunten:

– Je moet je reis plannen;

– bagageruimte lijkt minder groot

Bruikbaarheid voor nietgemiddelde bestuurders

XT (tot 200 cm)         ++

XXT (tot 220 cm)      +/++

XXL (zwaarlijvig)       ++

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *