OpMaat Magazine
Abonnee wordenOpMaat voor € 18,25 per jaar

Binnenkort in OpMaat: Vakantiebestemmingen! of niet?

Consument oriënteert zich weer massaal naar hartenlust op Vakantiebeurs

Zeventig procent van de bezoekers van de Vakantiebeurs geeft aan geïnteresseerd te zijn in Europese vakantiebestemmingen. Meer dan tweederde van het bezoek heeft daarnaast interesse om landen buiten Europa te bezoeken. Nederlanders worden nog reislustiger. De helft van de bezoekers gaat namelijk meer dan drie keer per jaar op vakantie. De aantrekkende economie manifesteert zich ook in stijgende vakantie-uitgaven. Ruim eenderde van de bezoekers geeft jaarlijks meer dan 3500 euro per persoon uit aan reizen. Dit blijkt uit onderzoek onder bezoekers van de Vakantiebeurs die van 10 tot en met 14 januari plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht.

De Vakantiebeurs heeft dit jaar meer consumenten getrokken. Het aantal vakbezoekers is conform verwachting gedaald. De 48ste editie van de Vakantiebeurs heeft in totaal 105.369 bezoekers getrokken. Bezoekers kwamen met name om informatie in te winnen over een vakantie die nog geboekt moet worden (66%), op de tweede plaats staat het ontdekken van nieuwe reisbestemmingen. Voor bijna de helft is een bezoek aan de Vakantiebeurs ook echt een dagje uit.

Massaal op vakantie
Uit onderzoek van NBTC-NIPO, dat gepresenteerd werd op de Vakantiebeurs, blijkt dat 13 miljoen Nederlanders het afgelopen jaar minimaal één keer op vakantie is geweest, dit is bijna een kwart miljoen meer dan in 2016. Ook de frequentie steeg. In totaal werden er 36,7 miljoen vakanties geboekt in binnen- of buitenland; dit is een stijging van 3% ten opzichte van 2016.

Er werden nog nooit eerder zoveel buitenlandse vakanties door Nederlanders ondernomen als in 2017. Meer dan de helft van het totaal aantal vakanties vond plaats in het buitenland (19,1 miljoen); een stijging van 7% ten opzichte van 2016. Grote publiekstrekkers waren onder andere Griekenland (+40%), Spanje (+9%) en Frankrijk (+7%).

Vakantie anno 2018
Volgens reistrendwatcher Tessa aan de Stegge ontstaat er in 2018 een groeiende vraag van reizigers naar bijzondere ervaringen en de noodzaak van een meer bewuste uitwisseling met de locals, natuur en dieren. In een land aanwezig zijn als toerist is niet meer genoeg. Men wil steeds vaker deel uitmaken van de cultuur, de gebruiken leren en plaatselijke producten proberen. Dé nieuwe trend volgens Aan de Stegge is dan ook ‘betekenisvol reizen’, waarbij toeristen iets waardevols willen teruggeven het gastland.

De volgende editie van de Vakantiebeurs vindt plaats van dinsdag 8 (vakdag) tot en met zondag 13 januari 2019.

 

 

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *